28 juni 2007

Kan eller bör

Varför står det KAN eller BÖR på beskrivningar och medicin. Gillar inte dessa två ord och speciellt inte på dessa två förpackningar.

"Man kan använda denna träolja på ljusa träslag men vi rekommenderar vit träolja"

Ja, men skriv då ANVÄND vit träolja på ljust träslag om det nu blir bättre. Jag tillhör den, kanske lite ovanliga, kategorin som vill att min inoljade träbänk ska bli så bra den kan bli.

"Medicinen bör inte användas, ifall patienten är allergisk mot denna medicin"

Jaha.. Ett ska här känns inte överdrivet

"Du bör inte dricka alkohol då du behandlas med denna medicin"

Men tänk om jag beställer en cola ute på krogen och får en rom/cola, fast jag inte ville.. Vad händer då ? Eller jag kanske kan beställa för att jag vill, om det inte händer ngt allvarligt.. Skriv ska, om man kan, eller det blir lite konstigt kanske.. Men skriv ska inte om man inte kan.. Ok! Alla nöjda och glada?

Inga kommentarer: