21 juli 2007

Jobbintevju

Jag har inte varit på speciellt många, men några. Innan mina har jag funderat på taktiken. Vad kan vara det bästa? Antingen pluggar man in kunskaper om företaget ifråga så det står härliga till. Funderar på tänkbara frågor som har med jobbet att göra och nöter in dessa till förbannelse. Den på andra sidan bordet blir alldeles hänförd av dina fantastiska kunskaper om företaget och dina snabba svar på övriga frågor. Vid detta "inpluggande" blir det lite klent med spontanitet. Det är mera som en rak räls som ligger uppspikad och klar. Alternativ två kan vara att läsa in sig hyfsat på företaget. Försöka skita totalt i vilka frågor som kan tänkas komma upp under samtalet och satsa helt på spontanitet. Har man en bra dag, vilket man inte alltid har ;) tror jag detta är ett vinnande drag. Man blir mer sig själv och svaren blir givetvis spontana, vare sig man vill eller inte. Vilket är riskabelt om man inte har en bra dag.

Själv tror jag att jag satsar på ngn stans mitt emellan. Som i skolan ungefär.

Inga kommentarer: