11 september 2007

1986

.
Dagen idag väcker starka minnen hos folk. Det blir så med vissa datum. Jag har ett starkt minne som lever kvar sedan jag var liten. En Lördagsmorgon 1986 nio år gammal vaknade jag av att tv´n stod på. Yrvaken klev jag ur sängen och knatade ut i vardagsrummet. På golvet sitter pappa, bara någon meter framför tv´n med glansiga ögon.
"Vad är det som har hänt"
"Olof Palme har blivit skjuten" svarade pappa.
Jag var inte speciellt gammal då men jag visste att detta var något extra. Något som betydde något. Det märktes på stämningen, allvaret i rummet. Jag kan fortfarande känna den här känslan när jag tänker mig tillbaka.

Eller som det kändes några år tidigare, när jag vände en korv med senap och ketchup upp och ner i en kompis pappas nya bil. Två defenitioner av allvar när man är liten. Jag glömmer aldrig.

Inga kommentarer: