28 oktober 2008

Dagens ord:

.
själv [sjel:v ] självt själva adj.
utan hjälp

sanerar [san'e:rar ] sanerade sanerat sanera(!) verb
göra hälsosam (mest bildligt "röja upp (i bebyggelse), modernisera")

Eller vad jag fick lära mig som liten av min far. Självsanering. Det finns ett exempel på i vilket sammanhang pappa B kunde använda detta:

För ett par månader sedan berättade dagstidningarna om hur mannen i 50-års åldern, som dömts för rattfylla 48 gånger avlidit i en brand.

48 ggr...? Gör man mycket mer på dagarna än att köra rattfull undrar man ju lite förundrat..? Men nu var det som det var iaf.

Varken jag eller min käre far är förespråkare av dödsstraff eller har någon typ av öga för öga mentalitet. Men nu var det ju som det var iaf. Mannen i 50-års åldern avled i en brand i en husvagn utanför Uppsala.

Självsanering.

Inga kommentarer: